پیشرفت عظیم در درمان دیابت

روش جدید خوشه های سلولی  پانکراس (سلولهای بتا تولید کنند ه ی انسولین) پیشرفت بزرگی در تولید سلولهایی است که مدت بیشتری عمر می کنند و به ترشح انسولین بیشتری نسبت به سلولهای مجزای رشد یافته در آزمایشگاه می پردازند. این سلولها ابزار جدید ارزشمندی برای مطالعه ی بیماریهای پانکراس از جمله دیابت و روشهای جدید درمان می باشند.

به گفته ی پرفسور John Jansen: این یافته ها راه حلی نهایی برای تولید وکاشت سلولهای پانکراس است که پیشرفت عظیمی در درمان دیابت محسوب می شود.

کشت سلولهای پانکراس در آزمایشگاه یک چالش بزرگ است یکی ازمشکلات عمده ی رشد این سلولها مسئله ارتباط سلولها با هم است که برای عملکرد طبیعی آنها اهمیت دارد.

دانشمندان دانشگاه کلورادو، ایندیانا ودانشگاه پوردو موفق به ابداع روش جدیدی برای تولید محیط کشت سلولی microwellبا استفاده از فوتولیتوگرافی شدند در این محیط سلولهای بتای پانکراس بصورت خوشه های سه بعدی قابل رشدو تکثیر هستند این محیط کشت ویژه از تشکیل خوشه های سلولی پانکراس حمایت کرده و اندازه ی تجمعات سلولها را کنترل می کند.

دانشمندان موفق به جدا سازی این خوشه های سلولی از محیط میکروول و اینکسپولت کردن این خوشه های سلولی در داخل هیدروژل برای آزمایشات بعدی یا پیوند سلولی شدند .

منبع: www. Sciencedaily.com